TInspire-CAS – frågor och kommentarer

Detta är en blogg för alla intresserade av CAS – lärare, elever och andra. Kommentera gärna inläggen och kom med frågor i kommentarerna! Du kan fråga och kommentera direkt via bloggen eller, mera anonymt via epost:

tiinsple2012@gmail.com

Annonser

14 tankar om “TInspire-CAS – frågor och kommentarer

    • Jag borde kanske vänta med svaret tills det nya operativsystemet dyker upp i maj 2012. Där finns vissa nymodigheter. Kanske någon sorts förbättring av detta med. Man har ryktesvägen lovat att linjer av typen x = 2 ska kunna ritas ut! Kanske olikheten också kan definieras. Jag ska skriva ett inlägg om olikheter så småningom.

      En möjlighet nu, är att indikera var x>2 gäller med en sanningsfunktion:
      f1(x) = when(x>2,1)
      Prova rita den på grafskärmen!
      Prova också vad som händer om du definierar
      f1(x) = when(x>2,1,-1) t.ex.

      Gilla

  1. Hade några extra lektioner i min långa mattegrupp i Analytisk geometri och stötte på uppgiften nedan. Det tog inte många minuter att visa hur man kan göra en ”dynamisk representation” av denna parameteruppgift med TI-nspire!

    Uppgift. Bestäm för vilka värden på konstanten t som linjen y = 4x + t och parabeln y = 2×2 -8x +5 a) skär varandra b) tangerar varandra c) saknar gemensamma punkter.

    Lösning med TI-nspire
    Öppna ett graffönster och sätt in ett skjutreglage (glidare): menu, 1: Åtgärder, A: Infoga skjutreglage
    Byt ut parametern v1 mot t. Ställ in lämpligt intervall på t: ctrl+menu, 1:Inställningar. Sätt Minimum till -20 och Maximum till 20 och Stegstorlek till 1.
    Mata in graferna f1(x) = 2×2 -8x +5 och f2(x)= 4x + t. Nu är den ”dynamiska representationen” klar!
    Klicka på skjutreglaget och variera värdet på t med piltangenterna och studera hur antalet skärningspunkter beror av parametern t. Problemet har visualiserats!

    Gilla

  2. Jag har ett litet probem med en fråga. Frågan var att hur många olika registerplåtskombinationer det finns. Pappa räknade såhär:
    20*(10^3)*(26^3) = 351 520 000
    var
    20 kommer från att plåter har 6 platser; var av 3 är upptagna för bokstäver och 3 för siffror; som leder till att kombinationernas mängd blir 20. Det vill säga: 6!(3!*3!) = 20

    Jag har inte gått igenom sannolikhetslära ännu så jag förstår inte ändå varifrån talet 20 kommer
    Om jag nu skulle svara på frågan skulle jag räkna: 28x28x28x990= 21 732 480
    Sedan kom jag på att man använder väl inte två samma bokstäver i samma plåt så borde man väl ersätta 28^x28x28 med 28x28x28-(28×28)-(28) för att eliminera plåtarna med flera samma bokstäver.

    Skulle behöva hjälp med vad som ärr rätt och vad som är fel!

    Gilla

    • Hej

      Om registernumret är av typen ABC-999 skulle jag resonera så här :

      SIFFERDELEN
      Siffrorna kan anta alla värden mellan 0 och 999 dvs 1000 vilket också fås som 10³ (i detta fall skrivs 003 som 3 antar jag). Är ABC-0 ett tillåtet nummer ? Om inte blir det 999 olika sifferdelar.

      BOKSTAVSDELEN
      Är ”åäö” med ? Alfabetet kunde se ut som A-Z (26 bokstäver: ”abcde fghij klmno pqrst uvwxy z”) eller A-Ö (29).
      Tre bokstäver kan väljas på 26³=26x26x26 olika sätt om samma bokstav kan väljas på nytt.

      Om samma bokstav inte får användas fler gånger blir det 26x25x24 = 26!/23! olika sätt.
      Om ordningen inte spelar en roll ( så att ABC=CAB) kan man dela med 3! för att få bort ABC=ACB=CAB=CBA=BCA=BAC ( Jmf tex binomialkoefficienten är C(26,3) = 26!/23!/3! )

      Skall vi också tillåta att bokstavsdelar av längden 1 och 2 som A-1 eller AA-1 ?
      26+26²+26³=26x26x26x26-1

      Jag skulle säga 26x26x26x26+998.

      Man måste kunna räkna och förstå kombinatorikens begrepp för att ha maximal nytta av en symbolräknare.

      Gilla

  3. Hej, kan du göra ett inlägg om hur man integrerar med mätpunkter på räknaren? Skulle verkligen ha behövt det i höstens fyskiprov uppgift nummer 11.

    Gilla

    • Det finns en färdig knapp för detta. Men lättast är det att räkna så här: Om du vill beräkna t.ex. tredje roten av åtta, matar du in (8)^(1/3), alltså 8 upphöjt i en tredjedel. Allmänt är n:te roten ur m alltså m^(1/n). Talte m måste vara positivt.

      Gilla

  4. Hej!

    Hur har ni tänkt lösa följande problem? I det digitala studentprovet så kommer TI Nspire CAS programmet att finnas tillgängligt, men i de Abitti-stickor som man gör själv kommer programmet inte att finnas med. Hur skall man då göra för att ha kursprov med Abitti så att eleverna också har tillgång till Nspire progammet?

    Liked by 1 person

    • Bra fråga! Löser den till vidare genom att låta dem skriva prov med dator. Tar Abitti i bruk när mjukvaran finns där!

      Gilla

    • Bra fråga! Jag har valt att undvika Abitti och jobba i en öppen datormiljö. Också under prov. Nästa år måste man väl sätta sig in i Abitti-problematiken på allvar.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s